Biblioteka jest instytucją intelektualno- edukacyjną, rozrywkową, kompensacyjną, mediacyjną i usługową.
Rola biblioteki w środowisku szkolnym to upowszechnianie czytelnictwa wśród uczniów oraz funkcja informacyjna i wychowawcza.
„Dla procesu jakości w szkole niezbędne jest więc przekonanie wszystkich uczestników procesu dydaktycznego: dyrekcji, nauczycieli, uczniów, rodziców, o niezbędności funkcjonowania dobrej biblioteki jako elementu, który ma bezpośredni wpływ na jakość kształcenia w ich szkole”.
Staniów B.: Biblioteki szkolne w Polsce – dokąd zmierzamy?, Biblioteka w Szkole, nr 4/2004,s.2.
Wszyscy odpowiadamy za działalność biblioteki.
Nauczyciele poloniści:
- Uczą j. ojczystego
- Przekazują podstawowe narzędzia porozumiewania się ze światem
- Rozwijają potrzebę czytania
Nauczyciele wychowawcy:
- Interesują się czytelnictwem swoich podopiecznych
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów:
- Zachęcają uczniów do sięgania, posługiwania się wydawnictwami specjalistycznymi
- Rozbudzają zainteresowania danym przedmiotem
Dyrektor szkoły:
- Zabezpiecza środki finansowe na ciągły rozwój biblioteki
Bibliotekarz:
- dysponuje wiedzą bibliotekarską, pedagogiczną, psychologiczną, predyspozycjami osobistymi