Biblioteka jest instytucją intelektualno- edukacyjną, rozrywkową, kompensacyjną, mediacyjną i usługową.
Rola biblioteki w środowisku szkolnym to upowszechnianie czytelnictwa wśród uczniów oraz funkcja informacyjna i wychowawcza.
„Dla procesu jakości w szkole niezbędne jest więc przekonanie wszystkich uczestników procesu dydaktycznego: dyrekcji, nauczycieli, uczniów, rodziców, o niezbędności funkcjonowania dobrej biblioteki jako elementu, który ma bezpośredni wpływ na jakość kształcenia w ich szkole”.


Staniów B.: Biblioteki szkolne w Polsce – dokąd zmierzamy?, Biblioteka w Szkole, nr 4/2004,s.2.

Wszyscy odpowiadamy za działalność biblioteki.

Nauczyciele poloniści:

  • Uczą j. ojczystego
  • Przekazują podstawowe narzędzia porozumiewania się ze światem
  • Rozwijają potrzebę czytania

Nauczyciele wychowawcy:

  • Interesują się czytelnictwem swoich podopiecznych

Nauczyciele poszczególnych przedmiotów:

  • Zachęcają uczniów do sięgania, posługiwania się wydawnictwami specjalistycznymi
  • Rozbudzają zainteresowania danym przedmiotem

Dyrektor szkoły:

  • Zabezpiecza środki finansowe na ciągły rozwój biblioteki

Bibliotekarz:

  • dysponuje wiedzą bibliotekarską, pedagogiczną, psychologiczną, predyspozycjami osobistymi
  • biblioteka 2010 939 Kopiowanie
  • biblioteka 2010 957 Kopiowanie