Spotkanie z górnikiem
Grudzień to miesiąc, który kojarzy się nie tylko z Bożym Narodzeniem i Mikołajkami, ale także z „Barbórką”, czyli świętem górników. Z tej okazji, 9 grudnia, w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów klas drugich z „ prawdziwym” górnikiem. Zaproszonym gościem był pan Mirosław Adamik, który przez wiele lat pracował w kopalni. Gość ubrany był w galowy mundur i czapkę - prawidłowa nazwa czako, z lśniąco białym pióropuszem. Opowiedział dzieciom o ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników. Objaśnił, jakie minerały daje nam matka natura i ile trudu muszą włożyć górnicy, żeby te wszystkie skarby wydobyć spod ziemi. Następnie pokazał i omówił podstawowe elementy wyposażenia górnika, który zjeżdża pod ziemię do pracy oraz kawałki minerałów. Dopełnieniem bardzo ciekawego i pouczającego spotkania było wykonanie pamiątkowych zdjęć. Spotkanie odbyło się dzięki pomocy pani Dominiki Niedbalskiej, której bardzo serdecznie dziękuję. Joanna Świergosz
Zdjęcia.
Mikołajki w naszej szkole
Mikołajki w naszej szkole zdecydowanie zdominował kolor czerwony. Ogłoszony przez Samorząd Uczniowski dzień z motywem świątecznym w stroju okazał się strzałem w dziesiątkę. Uczniowie w mikołajkowych czapach zdecydowanie wprowadzili wszystkich w świąteczny nastrój a świąteczna muzyka umilała wszystkim przerwy. W tym samym czasie w budynku szkoły na osiedlu Wierzbowym uczniowie klas I- III wzięli udział w apelu świątecznym.
Szlachetna Paczka dotarła do właściciela
Dokładnie w dzień świętego Mikołaja, Szlachetna Paczka dotarła do Pani Zofii i jaj syna Karola. Radości i łez nie było końca, na sam widok wymarzonej kuchenki gazowej .Pani Zofia była w szoku, widząc kolejne wnoszone paczki do jej mieszkania. Była pewna, że chodzi tylko o jedną ”Szlachetną paczkę”. My natomiast uzbieraliśmy kwotę 1021,58 gr. Zakupiliśmy za to: butlę z gazem, telewizor, odkurzacz, mikser, żelazko. Kuchenka gazowa, a także maszynka do golenia i telefon komórkowy zostały zakupione przez sponsorów z Budzynia. W 35 paczkach, oprócz wymienionych rzeczy znalazły się : czajniki, komplety garnków, patelnie, dzbanek z filtrem, koce, pościele, ręczniki i wiele innych środków bardzo przydatnych rodzinie. Zapakowaliśmy dużo żywności, słodyczy jak i różnego rodzaju środków czystości. Bardzo dziękujemy wszystkim darczyńcom; bez Was nie udałoby się dokonać tak wielkiego zadania. Dobro ma szczególna moc J, a podczas organizowania tej Paczki doświadczyliśmy samego dobra i szlachetności. Dziękujemy strażakom z OSP Budzyń za pomoc w zawiezieniu i przenoszeniu paczek do Pani Zofii. Czekamy teraz na relację wolontariusza, który opisze odczucia i reakcję rodziny podczas wręczenia „Szlachetnej Paczki”. Dokładne sprawozdanie wolontariusza oraz fotorelacja, będą przekazane na apelu szkolnym w dniu 20.12.2019r oraz na styczniowym kolędowaniu, na które serdecznie zapraszamy.
Pomagamy misjonarzom
W październiku, zorganizowana została zbiorka na rzecz misji humanitarnych. Szkoła na ulicy Rogozińskiej, przystąpiła do akcji „Opatrunek na Ratunek” organizowanej przez Redemptoris Missio - Fundacja Pomocy Humanitarnej . Uczniowie z klas IV- VIII przynosili do szkoły środki opatrunkowe, które zostały zapakowane w trzy kartony.
Natomiast uczniowie z klas I-III, pomagali w akcji charytatywnej zorganizowanej przez zakon Werbistów. Była to akcja zbierania artykułów szkolnych i znaków wiary (medaliki, krzyżyki, obrazki).
Wszystkie zebrane artykuły, zostały spakowane i przekazane misjonarzom do zakonu Redemptorystów w Poznaniu i do zakonu Werbistów w Chludowie. Bardzo dziękujemy za wsparcie.
Organizatorzy akcji:
Renata Aniołek
Małgorzata Jeska
Joanna Marcinkowska
Halina Gapińska
Z ekologią i kulturą na co dzień – podsumowanie projektu z zakresu edukacji ekologicznej
Stajemy u progu nowej epoki, która można rzec staje się stuleciem ekologii. Nowa epoka potrzebuje ludzi inaczej myślących, kierujących się innym systemem wartości, postrzegającym swoje miejsce odmiennie w sieci życia na naszej planecie. Potrzebujemy dzisiaj realizacji wychowania ekologicznego, które może stać się kluczem do przetrwania i dalszego rozwoju życia na naszej planecie. Dlatego też mając na uwadze obowiązek pozostawiania następnym pokoleniom Ziemi nadającej się do życia, podejmujemy zobowiązanie kształtowania w młodym pokoleniu poczucia harmonijnego życia, w zgodzie ze światem przyrody. W ten sposób narodziła się idea podjęcia kolejnych działań z zakresu edukacji ekologicznej. Mijający semestr obfitował zatem w naszej szkole w szereg różnorodnych przedsięwzięć, będących integralną częścią edukacyjnego projektu „Z ekologią i kulturą na co dzień", którego realizacja była dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, przy wsparciu budżetowym Gminy Budzyń. W ramach projektu przewidziano wdrożenie wieloprofilowych działań, obejmujących takie moduły, jak: doposażenie dwóch pracowni przyrodniczych i uzupełnianie wyposażenia bazy dydaktycznej w sprzęt i pomoce naukowe w zakresie realizacji programów edukacji ekologiczno-przyrodniczej oraz upowszechnianie wiedzy ekologiczno-przyrodniczej i popularyzowanie postaw proekologicznych poprzez konkursy, wystawy, zajęcia i kampanie edukacyjne. Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ze środków WFOŚiGW mogliśmy zakupić różnorodne pomoce dydaktyczne w postaci modeli umożliwiających obserwacje i prowadzenie badań procesów przyrody ożywionej czy nieożywionej, modeli zoologicznych, botanicznych, zestawów eksperymentalnych do badania zjawisk przyrodniczych czy zasobów przyrody, takich jak woda, powietrze czy gleba. Dwie pracownie przyrodniczo-ekologiczne wzbogaciły się także o nowe zestawy meblowe, sprzęt multimedialny i tablice ekspozycyjne, dodatkowe mikroskopy oraz liczne gry, układanki, plansze edukacyjne. Takie pomoce dydaktyczne na pewno wspomogą naszą społeczność uczniowską w kształtowaniu umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej. By zaszczepiać w młodym pokoleniu postawy i nawyki ekologiczne, przeprowadzono liczne działania, a wśród nich konkursy dedykowane wszystkim uczniom naszej szkoły. Wśród z nich były konkursy plastyczne na wykonanie EKO-TORBY czy EKO-PRZYPINKI czy też zajęcia warsztatowe o tematyce upcyklingu pod nazwą DRUGIE ŻYCIE ŚMIECI. Na własnoręcznie zaprojektowanych torbach pojawiały się grafiki i hasła dotyczące problemu śmieci, ich segregacji i recyklingu, grafiki związane z ochroną bioróżnorodności i zasobów przyrody. Uczniowie poruszali też tematykę związaną z koniecznością oszczędzania wody, energii oraz nie zapomnieli także o wyniszczającym nas konsumpcjonizmie, czyli o świadomych zakupach. Wszystkie powstałe torby były unikatowe, piękne i zostały nagrodzone, jednakże 3 torby zachwyciły najbardziej, a ich autorzy zajęli następujące miejsca:
- Ksawier Kuwik z klasy 7a, - I miejsce
- Aleksandra Sell, z klasy 8b – II miejsce
- Mikołaj Koczorowski z klasy 5d – III miejsce.
Równie ambitne projekty powstawały na EKO-PRZYPINKĘ. Uczniowie wykonywali ekologicznego logo, które grafiką czy hasłem znów nawiązywały głównie do ekologicznych zagrożeń współczesnego świata bądź w dużej mierze zachęcały po proekologicznych postaw. A drogą komisyjnej oceny wyłoniono 3 najlepsze prace, które powędrowały do drukarni, by ich wizerunki pojawiły się właśnie na przypinkach. A są to prace:
- Dominika Pianki z klasy 7b – I miejsce
- Weroniki Kaczmarek z klasy 7b – II miejsce
- Wiktora Kaczmarka z klasy 5e - III miejsce.
Wyróżnieni uczniowie otrzymali nagrody i pamiątkowe dyplomy na uroczystym podsumowaniu projektu, które odbyło się 6 grudnia br. w naszej szkole. Rozdano także upominki dla osób, które podczas zajęć plastycznych z wcześniej zebranych i przyniesionych materiałów odpadowych wykonywali nowe rzeczy o wyższej wartości użytkowej bądź dekoracyjnej – zgodnie z ideą upcyklingu. A śmieciom przywracano „drugie życie” w postaci powstających koszyczków, organizerów, toreb, doniczek, karmników dla ptaków, klepsydr, wazoników, rozmaitych dekoracji, zabawek czy nawet całych lamp. Kreatywność uczniów jest godna pochwały i uznania. Choć zajęcia upcyklingowe nie były objęte formułą konkursową, to wyróżnienie za DRUGIE ŻYCIE ŚMIECI otrzymali:
- Mikołaj Uszko i Wojtek Łech, kl. 5 a
- Maja Banach, kl. 5 b
- Julia Jóźwiak, kl. 5d
- Maria Staniewska, kl. 6 d
- Mikołaj Antoniewicz, kl. 6 d
- Julia Pierzkała i Dominik Pianka, kl. 7b
Głównym zamierzeniem realizatorów projektu było podwyższenie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, bo to przede wszystkim od najmłodszych mieszkańców naszej planety zależy stan naszego środowiska teraz i w przyszłości. Warto pamiętać, iż „troska o dziedzictwo naturalne jest przejawem nowoczesnego patriotyzmu". A nasza szkoła hołduje wszelkim wartościom patriotycznym - do nich zaliczą się również troska i dbałość o Ziemię oraz poszanowanie dziedzictwa natury, które musi przetrwać dla następnych pokoleń. Dlatego każdy kto mi.in.: nie pali śmieci, sadzi drzewa, dba o zwierzęta, segreguje odpady, dba o rzeki, jeziora i morza, szanuje wodę i energię, chroni ekosystemy czy kupuje z umiarem, może dumnie nazwać się EKO-PATRIOTĄ. Mamy świadomość, iż obowiązkiem nas dorosłych, a szczególnie nauczycieli i rodziców jest więc nieustająca edukacja ekologiczna. A ogromny sukces działania, o którym świadczą zarówno opinie uczestniczących w projekcie uczniów, jak i ich opiekunów, skłania nas, realizatorów projektu do kontynuowania w przyszłości różnorakich działań z zakresu edukacji ekologicznej.
Karolina Małofiej.
„Wczoraj rosłaś na polanie, dzisiaj przyszłaś do nas, jakie miłe to spotkanie choinko zielona…”
W grudniowe popołudnie, w klasie II a, odbyło się MIKOŁAJKOWE SPOTKANIE Z RODZICAMI, połączone z ubieraniem choinki. W oczekiwaniu na św. Mikołaja, uczniowie brali udział w różnorodnych konkursach oraz częstowali się wspaniałymi smakołykami przygotowanymi przez rodziców. Po wspólnych zabawach, dzieci z wielkim zapałem zabrały się do ubierania choinki. Zawieszały bombki, gwiazdki i łańcuchy. W klasie zrobiło się pięknie, świątecznie i bajkowo. I wtedy właśnie, do drzwi klasy zapukał św. Mikołaj. Zostawił dla dzieci list, a także słodkie upominki. Wspólnie spędzone chwile były pełne śmiechu i radości – dzieci cieszyły się z obecności najbliższych, a rodzice, chociaż na chwilę mogli wrócić do czasów swojego dzieciństwa.