13 listopada 2018r. w budynku Szkoły Podstawowej na os. Wierzbowym odbyła się niecodzienna uroczystość. Uczniowie klas młodszych wzięli udział w wieczornicy patriotycznej, chcąc w ten sposób włączyć się w obchody 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, które odbywały się w całym kraju.

Zaproszeni goście najpierw wysłuchali krótkiej lekcji historii, następnie fragmentu przemówienia Ignacego Paderewskiego wygłoszonego w 1918 roku z balkonu hotelu Bazar w Poznaniu. Dalszą część wieczornicy wypełniła patriotyczna poezja i muzyka. Pokazaliśmy również taniec z biało - czerwonymi flagami w wykonaniu naszych uczennic.

Do czynnego udziału w naszej uroczystości zaprosiliśmy naszych gości. Panie Dorota Banach, Anna Nadolna, Wioletta Stefańska i Grażyna Dudziak zaprezentowały piękną recytację wierszy patriotycznych.

Scenerię i wystrój oraz taniec przygotowała pani Małgorzata Zawisła, która zajęła się też oprawą muzyczną.

Na gości czekał słodki poczęstunek w postaci biało czerwonego ciasta.

W programie artystycznym wystąpili uczniowie:

Mikołaj Niedbalski, Blanka Bukowska, Krzysztof Gapiński, Zuzanna Ciesielska, Bartek Kaczmarek, Natalia Łasecka, Maja Koźlakowska, Hanna Kasperczak, Lena Ryczek, Zuzanna Miziołek, Krystyna Maślankowska, Jaśmina Szejner, Oliwia Śleboda, Maja Banach, Kinga Kaźmierska, Mateusz Nadolny, Konrad Zawadzki, Jan Małofiej, Jan Dąbrowski, Nina Jabłońska, Laura Pytel oraz Alina Kawlewska.

            Wieczornicę przygotowały: Krystyna Kempka, Małgorzata Zawisła, Magdalena Łech i Anna Lisiecka.

Zdjęcia.

P1290531 Kopiowanie

9 listopada br. uczniowie klasy Vc wybrali się na kręgielnię do Habendy. Większość dzieci po raz pierwszy grała w prawdziwe kręgle. Początkowo rzuty kulą były trochę niezdarne, lecz z każdym kolejnym rzutem przewracało się coraz więcej kręgli. Współzawodnictwo na torze wiązało się ze świetną zabawą. Dwie godziny gry szybko minęły. Uczniowie mieli możliwość aktywnego spędzenia wolnego czasu. Uczyli się również kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.

Kręgle to najstarsza gra w dziejach człowieka. Jaskiniowcy uprawiali ten sport, posługując się kamieniami. Kolejne odkrycia archeologiczne dowiodły, że w kręgle grali starożytni Egipcjanie, Rzymianie, Fenicjanie i Kartagińczycy. Obecnie gra w kręgle jest nadal szalenie popularną formą rozrywki – rodzajem sportu, który każdy może z powodzeniem uprawiać.

                                                                                                                      K. Pawlak

Zdjęcia.

20181109 171519 Kopiowanie

 

W czwartek 8 listopada 2018 roku w auli szkoły podstawowej przy ul. Rogozińskiej odbyły się uroczyste akademie z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Uczniowie z kółka teatralnego przenieśli zgromadzonych w atmosferę wydarzeń poprzedzających odzyskanie przez Polskę niepodległości.W inscenizacji teatralnej z wykorzystaniem pokazu multimedialnego w przystępny i obrazowy sposób przypomnieli czasy, kiedy to przez 123 lata niewoli całe pokolenia Polaków walczyły o wolność. W skrócie zobrazowano sytuacją polityczną w kraju, a potem przy dźwiękach muzyki narrator wprowadził gości w szkolny świat w okresie zaborów. To tu w naszej małej Ojczyźnie – w Budzyniu, dzieci znając konsekwencje takiego zachowania, miały odwagę odmówić nauki religii w języku niemieckim. Z polskiej szkoły w której zmuszano dzieci do mówienia po niemiecku, przenieśliśmy się na pole walki. Uczniowie przybliżyli historię powstania wielkopolskiego, a konkretnie bitwy o Budzyń. Na scenie pojawiły się sylwetki Kazimierza Grudzielskiego czy Wiktora Skotarczaka. Nie zabrakło również patriotycznych wierszy przybliżających te niespokojne czasy.

Na wielki podziw i szacunek zasługuje przygotowane przedstawienie. Gra młodych aktorów, dekoracje, stroje, oprawa muzyczna zrobiły ogromne wrażenie. Słowa uznania wyrazili pani wicedyrektor Małgorzata Słowińska i dyrektor Dariusz Dudziak, którzy podziękowali uczniom i docenili pracę osób zaangażowanych w przygotowanie apelu. Warto wymienić te osoby: reżyseria Wanda Kempińska, narrator- Mikołaj Pol, nauczyciel-Kacper Kostecki, uczniowie: Maria Bobowicz, Zuzanna Ciesielska, Hanna Kozłowska, Oliwia Modrzynska, Julia Górna, Julia Tomaszewska, Wiktoria Furman, Piotr Melon, Mikołaj Antoniewicz, Mikołaj Kowal, powstancy: Krzysztof Gapiński,Kacper Kostecki,Wojciech Pentek, Nikodem Krzykawski, Krzysztof Dudziak,Patryk Geisler,Mikołaj Kowal, Mikołaj Antoniewicz, dziewczyny- Marcelina Koszna, Ilona Kosińska.Recytowali: Julia Tomaszewska, Oliwia Modrzyńska, Mikolaj Antoniewicz, Wiktoria Furman, Maria Staniewska, Zuzanna Ciesielska, Hubert Tomaszczyk, Mikołaj Pol. Prezentację multimedialną przygotował Mateusz Przybyszewski. Komendy wojskowe wypowiadali Kacper Modrzyński i Igor Kaczmarek. Obsługa techniczna: Witold Kukla, Mirosław Przybyszewski,Mateusz Przybyszewski. Dodatkowo dekorację auli wykonała Justyna Barczak.

            Rokrocznie obchodzone Narodowe Święto Niepodległości sprawia, że pamięć w nas trwa, nie zapominamy, przekazujemy naszą historię z pokolenia na pokolenie. Jak powiedział Józef Piłsudski: Naród, który traci pamięć przestaje być Narodem – staje się jedynie zbiorem ludzi, czasowo zajmujących dane terytorium.

Zdjęcia.

P1290447 Kopiowanie

Dzięki współpracy z placówką Straży Pożarnej w Budzyniu uczniowie klasy Vb oraz Vc wzięli udział w krótkim szkoleniu na temat udzielania pierwszej pomocy.

             Piątoklasiści uczyli się, jak się zachować i jak pomóc osobie będącej w potrzebie, jak wezwać pomoc, w jakiej kolejność należy przekazywać informacje dyspozytorowi, bowiem ma to kluczowe znaczenie w szybkości przyjęcia zgłoszenia i wysłania karetki. Uświadomili sobie, że bardzo ważna jest nie tylko znajomość numerów alarmowych, ale również umiejętność jasnego przekazania najistotniejszych informacji, ponieważ od tego zależy ludzkie życie. Niezmiernie ważna była nauka udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie dowiedzieli się, w którym miejscu i w jaki sposób zastosować uciski, jak wykonać wdechy ratownicze i ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej.

            Wszyscy byli żywo zainteresowani poruszanymi zagadnieniami, aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, chętnie zadawali pytania, angażowali się również do prezentacji i udzielania pierwszej pomocy.

IMG 20181105 135319 Kopiowanie

IMG 20181105 135540 Kopiowanie

IMG 20181105 135650 Kopiowanie

IMG 20181105 135944 Kopiowanie

IMG 20181105 140246 Kopiowanie

 

PROCEDURA UZYSKANIA KARTY ROWEROWEJ

w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Budzyniu

Podstawa prawna:

  1. Ustawa o kierujących pojazdami z 5 stycznia 2011r. (ostatnia zmiana 30.11.2016 ).
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 kwietnia 2013 w sprawie uzyskania karty rowerowej.
  3. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

 

Zasady uzyskania karty rowerowej:

  1. Kartę rowerową może uzyskać osoba, która osiągnęła wymagany wiek -10 lat oraz wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami.
  2. Sprawdzenia niezbędnych umiejętności osoby ubiegającej się o kartę rowerową dokonuje nauczyciel posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego oraz policjant.
  3. Treści, zgodne z podstawą programową, umożliwiające przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do ubiegania się o wydanie karty rowerowej są realizowane podczas lekcji techniki.
  4. Praktyczna nauka jazdy rowerem pozostaje w gestii rodziców.
  5. Udokumentowania spełnienia wymagań uzyskania karty rowerowej dokonuje się w arkuszu zaliczeń
  6. Egzamin składa się z dwóch części:
    1. teoretycznej,
    2. praktycznej.
  • Egzamin teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru. Składa się z 25 pytań sprawdzających wiedzę z przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych, zasad bezpiecznego poruszania się po drogach oraz wiadomości z pierwszej pomocy. Aby go zaliczyć należy uzyskać 80% prawidłowych odpowiedzi (20 prawidłowych odpowiedzi). Uczeń ma prawo do egzaminu poprawkowego – 2 razy.
  • Uczeń zostaje dopuszczony do egzaminu praktycznego tylko pod warunkiem zdania egzaminu teoretycznego.
  • Egzamin praktyczny polega na wykonaniu następujących zadań egzaminacyjnych na boisku szkolnym e:

Umiejętności praktyczne: przygotowanie do jazdy, ruszanie z miejsca na płaskim terenie, jazda do przodu po prostej, jazda do przodu po łukach - w kształcie „łezki” i/lub „ósemki”, płynne hamowanie, zatrzymanie roweru w określonym miejscu (stop), właściwe reagowanie na znaki i sygnały drogowe, prawidłowy skręt w prawo lub lewo, zasygnalizowanie zmiany kierunku jazdy (wystawienie wyprostowanej ręki), przecinanie się kierunku ruchu.

Aby zaliczyć część praktyczną egzaminu należy dobrze wykonać 90% elementów. W razie niepowodzenia, każde dziecko może pokonać tor dwa razy.

Egzamin na kartę rowerową jest organizowany raz w roku (maj – czerwiec).

W celu uzyskania karty rowerowej uczeń składa u nauczyciela techniki zdjęcie opisane danymi (imię i nazwisko oraz klasa).

Dyrektor szkoły na podstawie wypełnionego arkusza zaliczeń wydaje uczniom – nieodpłatnie - kartę rowerową

PRZYDATNE STRONY INTERNETOWE:                          

  1. brd.andrej.edu.pl
  2. Karta rowerowa – to proste (brd.edu.pl)
  3. kartarowerowa.net.pl