Stajemy u progu nowej epoki, która można rzec staje się stuleciem ekologii. Nowa epoka potrzebuje ludzi inaczej myślących, kierujących się innym systemem wartości, postrzegającym swoje miejsce odmiennie w sieci życia na naszej planecie. Potrzebujemy dzisiaj realizacji wychowania ekologicznego, które może stać się kluczem do przetrwania i dalszego rozwoju życia na naszej planecie. Dlatego też mając na uwadze obowiązek pozostawiania następnym pokoleniom Ziemi nadającej się do życia, podejmujemy zobowiązanie kształtowania w młodym pokoleniu poczucia harmonijnego życia, w zgodzie ze światem przyrody. W ten sposób narodziła się idea podjęcia kolejnych działań z zakresu edukacji ekologicznej. Mijający semestr obfitował zatem w naszej szkole w szereg różnorodnych przedsięwzięć, będących integralną częścią edukacyjnego projektu „Z ekologią i kulturą na co dzień", którego realizacja była dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, przy wsparciu budżetowym Gminy Budzyń. W ramach projektu przewidziano wdrożenie wieloprofilowych działań, obejmujących takie moduły, jak: doposażenie dwóch pracowni przyrodniczych i uzupełnianie wyposażenia bazy dydaktycznej w sprzęt i pomoce naukowe w zakresie realizacji programów edukacji ekologiczno-przyrodniczej oraz upowszechnianie wiedzy ekologiczno-przyrodniczej i popularyzowanie postaw proekologicznych poprzez konkursy, wystawy, zajęcia i kampanie edukacyjne. Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ze środków WFOŚiGW mogliśmy zakupić różnorodne pomoce dydaktyczne w postaci modeli umożliwiających obserwacje i prowadzenie badań procesów przyrody ożywionej czy nieożywionej, modeli zoologicznych, botanicznych, zestawów eksperymentalnych do badania zjawisk przyrodniczych czy zasobów przyrody, takich jak woda, powietrze czy gleba. Dwie pracownie przyrodniczo-ekologiczne wzbogaciły się także o nowe zestawy meblowe, sprzęt multimedialny i tablice ekspozycyjne, dodatkowe mikroskopy oraz liczne gry, układanki, plansze edukacyjne. Takie pomoce dydaktyczne na pewno wspomogą naszą społeczność uczniowską w kształtowaniu umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej. By zaszczepiać w młodym pokoleniu postawy i nawyki ekologiczne, przeprowadzono liczne działania, a wśród nich konkursy dedykowane wszystkim uczniom naszej szkoły. Wśród z nich były konkursy plastyczne na wykonanie EKO-TORBY czy EKO-PRZYPINKI czy też zajęcia warsztatowe o tematyce upcyklingu pod nazwą DRUGIE ŻYCIE ŚMIECI. Na własnoręcznie zaprojektowanych torbach pojawiały się grafiki i hasła dotyczące problemu śmieci, ich segregacji i recyklingu, grafiki związane z ochroną bioróżnorodności i zasobów przyrody. Uczniowie poruszali też tematykę związaną z koniecznością oszczędzania wody, energii oraz nie zapomnieli także o wyniszczającym nas konsumpcjonizmie, czyli o świadomych zakupach. Wszystkie powstałe torby były unikatowe, piękne i zostały nagrodzone, jednakże 3 torby zachwyciły najbardziej, a ich autorzy zajęli następujące miejsca:

  • Ksawier Kuwik z klasy 7a, - I miejsce
  • Aleksandra Sell, z klasy 8b – II miejsce
  • Mikołaj Koczorowski z klasy 5d – III miejsce.

Równie ambitne projekty powstawały na EKO-PRZYPINKĘ. Uczniowie wykonywali ekologicznego logo, które grafiką czy hasłem znów nawiązywały głównie do ekologicznych zagrożeń współczesnego świata bądź w dużej mierze zachęcały po proekologicznych postaw. A drogą komisyjnej oceny wyłoniono 3 najlepsze prace, które powędrowały do drukarni, by ich wizerunki pojawiły się właśnie na przypinkach. A są to prace:

  • Dominika Pianki z klasy 7b – I miejsce
  • Weroniki Kaczmarek z klasy 7b – II miejsce
  • Wiktora Kaczmarka z klasy 5e - III miejsce.

Wyróżnieni uczniowie otrzymali nagrody i pamiątkowe dyplomy na uroczystym podsumowaniu projektu, które odbyło się 6 grudnia br. w naszej szkole. Rozdano także upominki dla osób, które podczas zajęć plastycznych z wcześniej zebranych i przyniesionych materiałów odpadowych wykonywali nowe rzeczy o wyższej wartości użytkowej bądź dekoracyjnej – zgodnie z ideą upcyklingu. A śmieciom przywracano „drugie życie” w postaci powstających koszyczków, organizerów, toreb, doniczek, karmników dla ptaków, klepsydr, wazoników, rozmaitych dekoracji, zabawek czy nawet całych lamp. Kreatywność uczniów jest godna pochwały i uznania. Choć zajęcia upcyklingowe nie były objęte formułą konkursową, to wyróżnienie za DRUGIE ŻYCIE ŚMIECI otrzymali:

  • Mikołaj Uszko i Wojtek Łech, kl. 5 a
  • Maja Banach, kl. 5 b
  • Julia Jóźwiak, kl. 5d
  • Maria Staniewska, kl. 6 d
  • Mikołaj Antoniewicz, kl. 6 d
  • Julia Pierzkała i Dominik Pianka, kl. 7b

Głównym zamierzeniem realizatorów projektu było podwyższenie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, bo to przede wszystkim od najmłodszych mieszkańców naszej planety zależy stan naszego środowiska teraz i w przyszłości. Warto pamiętać, iż „troska o dziedzictwo naturalne jest przejawem nowoczesnego patriotyzmu". A nasza szkoła hołduje wszelkim wartościom patriotycznym - do nich zaliczą się również troska i dbałość o Ziemię oraz poszanowanie dziedzictwa natury, które musi przetrwać dla następnych pokoleń. Dlatego każdy kto mi.in.: nie pali śmieci, sadzi drzewa, dba o zwierzęta, segreguje odpady, dba o rzeki, jeziora i morza, szanuje wodę i energię, chroni ekosystemy czy kupuje z umiarem, może dumnie nazwać się EKO-PATRIOTĄ. Mamy świadomość, iż obowiązkiem nas dorosłych, a szczególnie nauczycieli i rodziców jest więc nieustająca edukacja ekologiczna. A ogromny sukces działania, o którym świadczą zarówno opinie uczestniczących w projekcie uczniów, jak i ich opiekunów, skłania nas, realizatorów projektu do kontynuowania w przyszłości różnorakich działań z zakresu edukacji ekologicznej.

Karolina Małofiej.

Zdjęcia.

20191206 093808 Kopiowanie