W kończącym się właśnie roku szkolnym klasa Vc realizowała na godzinach do dyspozycji wychowawcy projekt "Migamy dla Zosi". Pomysł powstania tego projektu zrodził się z obserwacji sytuacji, w której znajduje się jedna z uczennic tej klasy, Zofia Nowak. Dziewczynka ze względu na stan zdrowia uczy się w domu. Jest osobą niesłyszącą i komunikuje się wyłącznie za pomocą języka migowego. Dlatego też adresatem projektu była klasa, do której Zosia formalnie należy, a z którą nie miała dotąd sposobności się spotkać.

Przez cały rok szkolny w ramach projektu uczniowie wraz z wychowawcą, który jest jednocześnie surdopedagogiem, uczyli się alfabetu, zwrotów grzecznościowych i podstawowych znaków ideograficznych w języku migowym. Podczas zajęć klasa poznawała też piosenkę "Wlazł kotek na płotek" w języku migowym. Dodatkowo cała grupa nagrała dla niesłyszącej koleżanki życzenia wielkanocne. Gościem na zajęciach była też surdopedagog, pani Małgorzata Zawisła, która opowiedziała o swoich doświadczeniach zawodowych oraz ćwiczyła wraz z klasą miganie wiersza z okazji Dnia Matki.

Z kolei Zosia razem z mamą włączyły się przygotowując nagranie dla klasy, w którym dziewczynka przestawiła się swoim koleżankom i kolegom. Pokazała klasie, że jest dokładnie taka jak oni mimo swojej niepełnosprawności: ma pasje, marzenia, uczy się i odpoczywa, przeżywa podobne emocje, a ponad wszystko kocha kontakt z przyrodą. W filmiku zachęciła też wszystkich do podjęcia trudu nauczenia się podstawowych zwrotów w języku migowym.

Finałem projektu było spotkanie klasy z Zosią na żywo za pośrednictwem platformy MS Teams. Dostarczyło ono wszystkim uczestnikom dużo wrażeń: Zosi – ze wzglądu na fakt, że mogła poznać każdego z osobna, zobaczyć salę, w której uczą się na co dzień jej koleżanki i koledzy, a klasie – ponieważ po raz pierwszy uczniowie mieli szansę "porozmawiać" z osobą niesłyszącą w języku migowym.

Udział klasy w projekcie z pewnością uwrażliwił uczniów na inność, niepełnosprawność oraz podniósł świadomość i wiedzę na temat osób głuchych. Podczas dyskusji w klasie spróbowaliśmy się zmierzyć z uprzedzeniami, mitami dotyczącymi osób niesłyszących, a także wejść do ich świata, a tym samym do świata Zosi, aby oswoić to, co obce. Z kolei dla Zosi udział w tym projekcie był możliwością nawiązania relacji koleżeńskich mimo izolacji.

Migamy dla Zosi

Zdjęcia w galerii