Jasełka bożonarodzeniowe
22 grudnia odbyły się w naszej szkole jasełka bożonarodzeniowe pt. „Bóg się rodzi w człowieku”. Spotkanie przygotowali uczniowie szkoły pod opieką pań katechetek Małgorzaty Jeski i Joanny Marcinkowskiej. Oprawą muzyczną zajmowała się pani Krystyna Świniarska. W spektaklu zgodnie z tradycją wzięli udział: Maryja Józef i anioły; były też nawiązania do współczesności. Widzowie mogli usłyszeć znane kolędy i pastorałki. Przedstawienie wprowadzające widzów w świąteczny nastrój zostało ciepło przyjęte przez zebranych i nagrodzone brawami.
Przyroda zatrzymana w kadrze
18 listopada uczniowie ze szkolnego koła LOP i kół przyrodniczych mieli okazję poszerzyć wiadomości z dziedziny entomologii i ornitologii podczas spotkania z przyrodnikami z Muzeum im.W.Dutkiewicz w Rogoźnie.
Uczniowie zwiedzili wystawę czasową pt. „Przyroda zatrzymana w kadrze” . Autorami fotografii wykonanych podczas pracy w terenie są pani Małgorzata Skwisz i pan Jerzy Dąbrowski.
Pani Małgorzata opowiedziała o życiu motyli nocnych i dziennych. Pan Jerzy przedstawił świat ptaków. Uczniowie dowiedzieli się ,jak wygląda praca w terenie i jak dzięki fotografiom można wzbogacić dane z obserwacji.
Następnie na stałych ekspozycjach przyrodniczych młodzi przyrodnicy poznali kolejne gatunki zwierząt.
Na wystawie mogliśmy zobaczyć okaz sokoła wędrownego, który w ubiegłym roku został znaleziony martwy przed szkołą w Budzyniu. Rzadki gatunek ptaka został zabezpieczony i spreparowany przez specjalistów.
Zdobywanie wiedzy pomaga uczniom wykorzystać ją w praktyce podczas zajęć terenowych.
Opiekunami uczniów były panie Monika Świderska i Elżbieta Kalkowska
Dzięciołek na szlaku budek lęgowych
14 grudnia 2022 roku odbyło się kolejne wyjście grupy badawczej ze szkolnego koła LOP na zajęcia w ramach projektu „Szlak budek lęgowych”. Zajęcia prowadził ornitolog pan Jerzy Dąbrowski. Grudniowe zajęcia to tzw nocne obserwacje, kiedy jest już ciemno, czyli o tej porze roku od około godziny 16. Trasa wiodła na szlaku w Leśnictwie Budzyń.
Podczas przeglądu 59 budek zasiedlonych było 79,7 %. Stwierdzono obecność następujących gatunków : 17 kowalików, 23 bogatki, 6 modraszek . Najcenniejsza była budka, w której był najmniejszy gatunek spośród dzięciołowatych dzięciołek. Samica o masie ciała 22, 8 gramów.
19 ptaków to retrapy, czyli ponownie złapane. Posiadały już na odnóżach obrączki. Na ich podstawie można stwierdzić, czy przyleciały z innego terenu a nawet kraju. Są osobniki, które zostały zaobrączkowane jako pisklęta i teraz opisane jako już dorosłe.
Uczniowie i rodzice młodych przyrodników bardzo aktywnie brali udział w pracy w terenie.
Serdecznie podziękowania składamy panu Jerzemu Dąbrowskiemu za przeprowadzenie zajęć i wzbogacenie wiedzy z dziedziny ornitologii.
Uczestnicy wyprawy z opiekunem koła LOP
Elżbietą Kalkowską
Spotkanie z „Alicją w Krainie Czarów”
25 listopada grupa uczniów klas ósmych wybrała się w niecodzienną podróż do baśniowej krainy czarów.
Tego dnia w bydgoskiej Operze Nova przedstawiany był spektakl baletowy „Alicja w Krainie Czarów”.
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od godzinnego spaceru wokół Wyspy Młyńskiej, by następnie uczestniczyć w magicznym świecie sztuki baletowej. Dla większości uczniów było to pierwsze spotkanie z baletem.
Wszyscy mogliśmy zaobserwować i usłyszeć niezwykle dynamiczne, wesołe, wielobarwne widowisko.
Wydawać by się mogło, że „Alicja w Krainie Czarów” to balet głównie dla dzieci. Nic bardziej mylnego! Realizatorzy zaprezentowali na scenie prawdziwy krajobraz dziecięcych fantazji zarówno dla młodszych, jak i starszych odbiorców. Czarowała oryginalna scenografia czy kostiumy dziwacznych bajkowych postaci.
I wreszcie muzyka - z dużym wyczuciem i humorem ilustrująca to, co działo się na scenie.
Bydgoska Opera Nova wprowadziła wszystkich uczestników wycieczki do magicznego świata, z którego nie chciało się wracać do rzeczywistości...
Opiekunkami wyjazdu były nauczycielki: Agnieszka Fifer, Monika Świderska i Natalia Walczak.
Rachmistrz – konkurs
Uczniowie naszej szkoły przystąpili do pojedynku na najlepszego rachmistrza w szkole. Konkurs odbył się w czterech etapach na platformie Kahoot. Sprawdzał on przede wszystkim sprawność rachunkową, która była dostosowana do danego poziomu wiekowego. Oprócz tego uczniowie mogli wykazać się logicznym myśleniem, rozwiązując zagadki matematyczne. Jako pierwsi do konkursu, przystąpili uczniowie klas czwartych, następnie klasy piąte, a na końcu klasy szóste. Z każdego poziomu wiekowego, wyłoniono trzech najlepszych uczestników.
Klasy czwarte:
I miejsce – Wojciech Jończy
II miejsce – Gracjan Kosz
III miejsce – Danil Radkevych
Klasy piąte:
I miejsce – Adam Wollherr
II miejsce – Tomek Nawrocki
III miejsce – Rozalia Nawrocka
Klasy szóste:
I miejsce – Konrad Zawadzki
II miejsce – Hubert Flisiak
III miejsce – Jan Małofiej
Ostatnim etapem konkursu, było wyłonienie najlepszego rachmistrza, spośród finalistów. Na tym etapie liczyła się przede wszystkim umiejętność sprawnych i szybkich obliczeń. Każdy mógł wygrać ten konkurs, bez względu na wiek. Dziewięcioro najlepszych otrzymało drobny upominek.
Najlepszym uczestnikiem okazał się Konrad Zawadzki, który został szkolnym rachmistrzem.
Wszystkim uczniom gratulujemy!
Laboratoria Przyszłości
Dnia 9.12.2022 w Szkole Podstawowej w Budzyniu odbyła się uroczysta inauguracja projektu Laboratoria Przyszłości, w której uczestniczyli uczniowie klas 4-8 wraz z wychowawcami oraz zaproszeni goście:
• Wicestarosta Chodzieski – Mariusz Witczuk
• Wiceburmistrz Miasta i Gminy Budzyń – Piotr Jankowski
• Przewodniczący Rady Miasta i Gminy - Zenon Nowicki
• Skarbnik Miasta i Gminy Budzyń – Honorata Lisiecka
• Kierownik Centrum Usług Wspólnych – Agnieszka Kaczmarek
• Dyrektor Banku Spółdzielczego w Chodzieży oddział w Budzyniu – Karolina Fink-Paczyńska
• Dyrektor Niepublicznego Przedszkola „Mały Odkrywca” - Sylwia Głowacka
• ksiądz proboszcz - Marek Piosik
• Przewodniczący Rady Rodziców - Paweł Szafranek
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia prowadzone są w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wlkp. przystąpiła do programu we wrześniu 2022 roku i otrzymała środki w wysokości 174 354,96 zł na zakup wyposażenia do 4 pracowni:
1. Pracownia robotyki i druku 3D – sala 106 została wyposażona w drukarkę 3D oraz zestawy do samodzielnego składania robotów. Podczas zajęć uczniowie będą poznawać podstawy projektowania trójwymiarowego, wykorzystywać wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin oraz szukać rozwiązań złożonych problemów. Zajęcia umożliwiają samodzielność myślenia abstrakcyjnego i krytycznego, eksperymentowania i twórczego rozwiązywania problemów oraz konstruktywnego wyciągania wniosków. Opiekunami pracowni są pani Anna Czerwińska i pani Sylwia Rusiecka – Lamcha.
2. Manufaktura smaku – sala 33 została wyposażona w sprzęt AGD . Dzięki temu pod okiem nauczyciela uczniowie, pasjonaci gotowania, będą mogli poznawać tajniki przyrządzania potraw i pieczenia ciast, używając robotów kuchennych, mikserów, blenderów i pozostałego wyposażenia kuchni. Opiekunem pracowni jest pani Barbara Adamska.
3. Kreownia – sala 11 to miejsce, gdzie uczniowie będą poznawać lub pogłębiać talenty i rozwijać pasje artystyczne. Zajęcia będą sprzyjać rozwojowi zdolności manualnych oraz dadzą możliwość osiągania satysfakcji z własnoręcznej pracy, a także podnoszenia wiary w siebie i swoje możliwości. Opiekun pracowni jest pani Karolina Małofiej.
4. Majsterkownia – sala 217 to pracownia techniczna, w której będą odbywać się zajęcia z majsterkowania. W pracowni znajdują się maszyny do szycia, krosna do tkania, zestawy konstrukcyjne z różnych dziedzin z akcesoriami, zestawy elektroniczne itp. Majsterkowanie to wykonywanie lub naprawianie czegoś za pomocą prostych narzędzi, czyli praca rąk własnych. Uczniowie będą poznać różne narzędzia i nabywać umiejętności posługiwania się nimi. Opiekun pracowni są pani Joanna Świergosz i pani Elżbieta Rusiecka.
Z funduszy Laboratoria Przyszłości doposażony został również szkolny radiowęzeł. Dyżury radiowe pełnią w parach uczniowie ósmych klas. Umilaj przerwy dzięki muzyce emitowanej przez radiowęzeł, komentują wydarzenia z życia szkoły oraz czytają ogłoszenia. Opiekun jest pani Kinga Buszkiewicz.
W czasie uroczystości zostały zaprezentowane projekty uczniów wykonane w „Pracowni robotyki” oraz „Majsterkowni”. Goście otrzymali świąteczne upominki – eko bombki malowane światłem, to znaczy wykonane techniką pirografii podczas zajęć w Kreowni, a następnie zostali zaproszeni do własnoręcznego wykonania ozdoby świątecznej długopisem 3D. Wszyscy uczestnicy uroczystości mogli spróbować ciasteczek przygotowanych przez uczniów w „Manufakturze smaku”.
Uroczystości stanowiła aluzję przyszłości, odwołanie pokolenia Z, które dorośli nazywają zoomerami, generacją multitasking, pokoleniem internetowym, które musi cieszyć się teraźniejszością, a w przyszłość patrzeć optymistycznie, ponieważ nie wiemy jak będzie ona wyglądała. Przyszłość dzieci i młodzieży zależy od zachowania równowagi pomiędzy coraz potężniejszymi technologiami, jakimi dysponujemy, a mądrością w ich wykorzystywaniu. Rolą nauczycieli jest z jednej strony wdrażać nowe, iść z duchem czasu, zrealizować coś nowego, rozwijać nowe umiejętności uczniów, jak też pokazać z innej perspektywy, w innej formie to, co jest powszechnie znane. Zadanie to spełnia program Laboratoria Przyszłości.